31 december 2015

Gott nytt år!


Årets sista dag. Så vacker med sitt soliga och kalla väder. Jag har åkt längdskidor och ätit nyårslunch.

Nu ägnar jag mig åt att leta tomater till sommarens odlingar. Jag blir allt känsligare, så här gäller det att hitta sorter med så låg syrahalt som möjligt, men som ändå smakar mycket. Hoppas innerligt att det aldrig utvecklas till allergi!

Jag försöker också att hitta lite större sorter för att slippa allt plocka med minitomater. Dessutom ska de helst vara friska och resistenta mot olika sjukdomar.

I vår tror jag att jag ska odla två sorter i stället för tre i mina tomatlådor för att se om det ger kraftigare plantor. Vi får väl se hur det går. Det är ju inte alltid att de goda föresatserna håller …

7 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Lycka till med ditt tomatletande och gott nytt år till er :)

Anonym sa...

Gott nytt år!

Kram Marie, Cajsas faster

Meta sa...

Gott nytt år
Kram Meta

Evas Kvarnaro sa...

Så trevligt med långskidor, njut och var glad.
Gott Nytt År/ Eva

lavendia sa...

Vad trist att vara litet känslig för tomater. Hur går du tillväga då du väljer sorter? Jag har beställt frön. Jag beställde två tomatsorter. Många har skrivit om Vilma. Den andra sorten minns jag inte namnet på, men den var väldigt mörk.
Jag har två gängliga tomatplanter i fönstret, som jag borde plantera om i större krukor, så kanske även jag lyckas få riktigt tidiga tomater. / Britt

Anita sa...

Hade ni kallt igår? Här var det plus 3. Vilken skillnad, så långt är det ju inte emellan oss. Hummern ser god ut men med skaldjursallergi får man bara äta den med ögonen. Och på tal om allergi. Inte visste jag att du var känslig mot tomater. Usch så trist, tomater som är så gott och användbart i mycket :( Kanske är det de med mycket fruktkött du ska satsa på? De som kallas pastatomater då dom är bra i matlagning. Håller tummarna för att du hittar sorter som fungerar.

God fortsättning på 2016!

Kram Anita

Anonym sa...

God fortsättning på det nya året!