20 december 2015

Vårlik fjärde advent

Oj, så varmt det är! 10 grader ute och strålande solsken. Vem kan stanna inne och jula när det är vårlikt ute? Inte jag. Jag plockade på mig liggunderlag, spade, sekatör och rensjärn samt högtalare och lade mig på knä i blomsterrabatten med julmusiken brölande ur högtalaren. Det var så härligt! (Hoppas innerligt att grannarna uppskattade mina val av jullåtar.) Något som jag INTE uppskattade var alla liljebaggar som kröp omkring i rabatten och den rätt pigga åkersnigeln på samma ställe.

Nu är jag dock tillbaka i vinterträdgården och värmer mig framför brasan. Utomhusaktiviteten kändes inte lika ljuvlig när det började blåsa snålt. Fast maken har kommit hem och fortsatt i andra land. Han har dragit bort vissnade solrosor, krattat och gjort i ordning bland pionerna. Det kommer att bli jättefint när vårsolen börjar värma på riktigt.

4 kommentarer:

lavendia sa...

Vilket julväder! Men detta är förmodligen något du kommer att minnas. Om det inte blir sådant väder framöver.
Då vi bodde i Skåne plockade jag rosor till middagsbordet på nyårsafton ett år. Också något jag minns.
Vi har nog lika varmt, men här är det grått. Liljebaggar så här års? Fast de har rätt färg, borde de väl inte finnas nu. / Britt

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Här har inte solen visat sig pass mycket att jag har velat gå ut men temperaturen har legat runt 10 +. Galet, oroväckande, skrämmande men visst är det rätt så skönt men jag vill så gärna ha lite snö till jul men så blir det inte. Min man är sugen på att sätta igång poolen för ett juldopp.Galet, oroväckande, skrämmande...

Ha en fortsatt skön kväll :)

Meta sa...

Det är svårt att tro det blir Jul nu snarare Midsommar. Bara att det inte finns så mycket levande växter ute.
Vi tänker fira Jul på koloni i växthuset. Vem vet nästa år kanske vi inte kommer dit för all snö. Det är skiftande årstider nu känner jag
Ha det gott och njut värmen
Kram Meta

Rost och rädisor sa...

Så mysigt du har det i vinterträdgprden. Måste erkänna att jag också är bra sugen på att fixa och dona lite i trädgården, men har hållt mig till julpysslandet. Hoppas det kommer fler fina dagar i januari. Faktum är att jag inte höstsått ännu för det har varit för varmt så det ser jag också fram emot. Har aldrig hänt att jag höstsått efter jul tidigare.

Ha det så gott och God Jul
Anette