17 februari 2016

Besviken på efterlängtad bok


Vilket lurendrejeri! En av vårens recensionsböcker har kommit. Jag såg verkligen fram emot den, eftersom jag tycker att Lena Israelsson är så bra. I pressreleasen står det att det är en ny bok av Israelsson. Men det är boken ”Grönsaksodling – enkelt, ekologiskt & gott” som fått nytt omslag och titeln ”Grönsaksodling för nybörjare”. Så dåligt av förlaget! Insidan är densamma som i den tidigare boken: samma text, samma bilder, samma upplägg. Om jag hade köpt boken så skulle jag ha blivit väldigt irriterad och besviken. Hade det inte varit ärligare att trycka upp boken en gång till i stället för att luras på det här sättet?

8 kommentarer:

Zäta sa...

Varför gör man så?
Märkligt!

lavendia sa...

Jag tycker också hon skriver bra. Så jag förstår besvikelsen. Det är ju lurendrejeri, verkligen.
Jag hittade några andra pelargoner som var litet lika. En heter Gemma. Och en heter Magda och en Happy of new life.
Så det finns många. / Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, jag noterade detta i nåt sammanhang, och jag blev också irriterad fastän jag inte var i begrepp att köpa någon. Det är lite som det är lite varstans numera, man svänger lite på sanningen och det är inte bra. Man tröttnar!
Agneta kram

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Det var verkligen dåligt av dem! Jag hade blivit skogstokig om jag hade köpt den och märkt detta. Undrar varför de har gjort så? Trist :(

Evas Kvarnaro sa...

Fy bubblan vilket fusk, jag hade blivit så frustrerad så jag ringt upp eller skickat mail till förlaget och 'sagt' min mening.
Att de inte skäms ! Det förlorar de på . . . .
Kram/ Eva

Anonym sa...

Men, vad konstigt! Vilseledande, tycker jag

Anita sa...

Men, det borde ju inte vara tillåtet. Känns som falsk marknadsföring. Jag skulle blivit jättearg om jag haft den första boken och köpt denna också.

Kram Anita

Anonym sa...

Står det verkligen så i pressmeddelandet. Vill gärna se det, vore förfärligt. Det är jättevanliglt att man ger ut nya upplagor med annat omslag. Inte för att luras, utan för att man inte var nöjd med första, eller att det redan känns omodernt. Min förläggare var noga med att det skulle anges att det var ny upplaga. Ser nu att både Adlibris och Bokus inleder texten så här: "Grönsaksodling för nybörjare är Lena Israelssons älskade klassiker Grönsaksodling som fått nytt utseende och ny titel..." Den texten kommer från förlaget. Möjligen skulle det ståt att det är ny undertext till titeln. Huvudtiteln är ju densamma, liksom baksidan, som är exakt samma. Det som känns läskigt är om förlaget skickat pressmeddelande som påstår nåt annat. Det ger mig fjärilar i magen. Men det ska vi kolla. Bra att jag fick upp ögonen för detta ´. hälsar Lena Israelsson