10 april 2016

Ramslök, kyla och fina pallkragar


Ramslök, hur mycket ramslök som helst! Jag var nästan lyrisk i går när jag slog mig ner för att skörda denna underbara delikatess i naturen. I dag har delar av ”fångsten” förvandlats till kryddsmör som snart ska avnjutas till grillad fläskfilé och bakad potatis.

I morse vaknade jag till minusgrader. -3,1 grader och frostig gräsmatta. Resten av dagen var dock solig och varm. Maken har brukat skogen och jag har brukat jorden. Alla pallkragar har gåtts igenom. De har rensats, gödslats med hönsskit och fått ett nytt lager fin jord. Jag har sått morötter i två kragar och grävt ner jordgubbsplantor av sorten korona – sex i drivbänken, tre i växthuset och tre i en halvkrage.

Nu i kväll har jag varit ute och vattnat allting. Dessförinnan blev det en lång sejour i badkaret. Det var välbehövligt. Har nog aldrig varit mera lik en ”jordgubbe”.

8 kommentarer:

Meta sa...

Oj vad härligt med så mycket ramslök. Här vet jag inget ställe där det finns. Det är gott .
Ha en fin och bra början på veckan
Kram Meta

Josefin sa...

Lyxigt! Jag önskar jag kunde mer om vad som går och inte går att ätas i naturen!

Zäta sa...

Härligt med ramslök i närheten!

Och härligt med trädgårdsjobb. Nu blev jag sugen på att köpa nya jordgubbsplantor!

lavendia sa...

Redan så mycket ramslök!!! Jag har några enstaka i trädgården, fast de är inte uppe än. De lär kunna sprida sig, vilket de gärna får. / Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Ramslök, jag vill ha ramslök och jag har försökt sätta det här på tomten, men det trivdes inte och nu har jag hittat en ekopark där det finns, så jag har skrivit till Sveaskog och frågat om man får plocka blad där, har för mig jag läst om att folk gör det, men jag gör det inte om man inte får!
Skönt att få hjälp med tvättning av rutorna i växthuset! Och att inte arbeta fulltid. Bra grejer där!
Och så har jag noterat boken du läste, jag tycker om sådana böcker och när jag beställer hem nästa gång kommer den med!
Jo, du undrade över temperaturen i vår bod. Det får aldrig bli mindre än +2 grader där inne. Lampa på hela vintern. Natt som dag. Och värmevakt. Vi har inget växthus eller annat utrymme så det här är det som får fungera för oss och det har det gjort bra hittills!
Agneta

Rost och rädisor sa...

Underbar syn med all ramslök! Här växer den inte vild nånstans vad jag vet. Vill nog ha lite mer kalk än naturen runt kan erbjuda. I trädgården ser i alla fall fjolårets flyttprojekt ut att ha gått bra. Åtminstone nåt hundratal har rotat sig i lunden.
Låter fantastiskt gått med kryddsmör och grillat! Det vattnas i munnen.
Ha det så gott
/Anette

Lenas trädgård sa...

OJ, vilken tur du har som har tillgång till ett Ramslöksfält! Här finns det EN planta av de två jag köpte i förfjol...! Svårt att odla, tror jag. Men jag ger mig inte, ska genast köpa in några fler plantor. Verkar så gott med smör kryddat med denna lök...Ha en fin forts på veckan!
Lena

Zäta sa...

Jag blev så inspirerad av dig i går att jag gick ut och grävde upp mina sista jordärtskockor och en pallkrage som det växt jordgubbar i. Jag ska gräva runt i jordgubbskragen en gång till och se om jag hittar flera vita larver att rensa bort, sen kan jag så något kul där.