30 augusti 2016

Sommarsoppa med "sötpotatis"


Är det det här som kallas sötpotatis? För visst är de gulliga? Jag krafsade fram dem ur en av mina potatiskrukor och de var minst lika söta som små. Med andra ord perfekt till sommarsoppa.


Farmor gjorde alltid sommarsoppa på primörer när jag växte upp. Det skulle vara de minsta potatisarna som gick att finna, späda morötter, blomkål, sockerärter och så gröna ärter på burk – mest för att spadet smaksätter soppan. En stor favorit som alltid får mig att tänka på farmor och som är så god att det nästa tåras i ögonen.

4 kommentarer:

Meta sa...

Det är härligt med de där sommarminnena från barndomen. Man blir lite lycklig av det.
Ha en fin och skön soppdag
Kram Meta

Charlotta sa...

Åh så gott det ser ut. Potatis är alltid gott.
Länge sedan jag var inne här hos dig, har tappat bort dig ur min blogglista, men jag lägger dit din blogg igen. :)
Ville berätta att blyblomman har slagit ut - i år igen. Hurra!

Kramar från Charlotta

The Swedish Wildflower sa...

Bara namnet; sommarsoppa, låter helt ljuvligt Linda och vad härligt det är med smakerna som påminner om vår barndom och människor vi älskar. För mig är rabarberkräm en sådan. En påminnelse om barndomens somrar hos mormor och morfar. :)

Ta hand om dig kära Linda och njut av din goda sommarsoppa.♥

Kram Lotta

Evas Kvarnaro sa...

Tummen upp för sommarsoppan. Jag kokade en sommarsoppa en dag (egna primörer m.m.)
det var en av de varmaste dagarna, pust det blev svettigt både ute och 'inne'.
Det blev soppa över den åt vi kall på kvällen och smakade faktiskt bättre tyckte vi.
Härligt med gamla minnen.
Kram/ Eva