19 januari 2017

Vad innehåller en mormorsrabatt?


Torsdagsmyser med sen frukost – eller är det tidig lunch? – och funderar på det här med mormorsrabatt. Det börjar klia ordentligt i fingrarna nu och jag tänker på fröer flera gånger om dagen. Jag har en rabatt som jag hittills ägnat åt solrosor och dahlior och som jag nu vill göra om till en perenn mormorsrabatt. Sådana är ju så underbara. Men vad innehåller de egentligen? Helst vill jag ju att den ska vara fin hela säsongen och att det alltid ska ha någonting som blommar. Snälla, ge mig massor av tips och idéer!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte vad mormorsrabatt är, men vet vad en tangorabatt är!!!
Ha det bra!

Carina sa...

Jaha ja... Känner att jag glömt mycket men försöker påminna mig om vad jag har därifrån.

I morfars rabatt så växte tidiga sorter av primula och auricler, inte bollvivor no-no
vanliga påskliljor och traditionella sorter av tulpaner
Iris germanica sorter - de där knölarna bör ligga i jordytan - men samma där enklare blommor i månskensgult, ljust blåviolett och tvåfärgad gul-violett
Löjtnanshjärtan
Älrde sorter av riddarsporrar, elatum sorter tror jag, himmelsblå och mörkare blå
Phlox så klart
Pioner hade inte morfar men var väl vanligt
Silverarv hade han på många ställen
Plantor av aster, lejongap och lövkoja sattes ut senare på våren

I min förrförra trädgård, hus byggt på 20-talet växte senblommande stormhatt och prästkragar.

Farmor hade inte mycket rabatter men 2 pioner sannolikt Edulis Superba och Sarah Bernhardt.

Generellt så hade mina mor- och farföräldrar inte så mycket tid till 'pynt'. De var med om två världskrig och det var matproduktion på gården hos farfar i första hand. Morfar hade en stor villaträdgård och flera rabatter men tonvikten på ett trädgårdsland större än en normal villatomt :)

Vet du jag har ett (doktors-?)arbete en tjej satt samman över sorter som fanns i olika plantskolors priskuranter i Göteborg med omnejd i slutet av 1800 talet och en bit in på 1900-talet. Där hittade jag namnet på en strandiris jag odlar. Om du verkligen vill leta gamla sorter är den bra.
Plantor av aster, lejongap och lövkoja sattes ut senare på våren

Lenas trädgård sa...

Suck!!! hade lagt till en låång lista, men det funkar inte att skicka....
lena i Blekinge
försöker igen om detta funkar

Lenas trädgård sa...

Naturligtvis, Akleja, Trädgårdsnattviol, Nepeta, Smörboll, Veronika i olika sorter, Iberis, Primula på våren, Violruta, Aklejruta,Lavendel, Bolltistel, Strandiris,... Ja, nu försvann resten!
Förutom ovan nämnda förslag av läsare....

Hoppas det funkar nu att skicka detta.
Lycka till
Lena i Blekinge...igen, kanske?

Lenas trädgård sa...

Oj, glömde ju en viktig växt: Förgätmigej! Och Prästkrage...
mvh Lena igen