22 september 2017

Frökakor och buljong


I går kom talgoxen. Den där lilla filuren som plötsligt en dag, sent i september, tittar in genom köksfönstret och undrar varför vi inte har serverat någon fågelmat. Jag skrev genast solrosfrö och jordnötter på handlarlistan och tänkte att det nog var dags att ta itu med kokosfettet i kylskåpet.


Sagt och gjort. Nu på morgonen har jag smält två paket koksfett. I första saten rörde jag ner solrosfrö och i den andra torkade majskorn och linfrö. Hoppas att fåglarna ska uppskatta anrättningarna.


När jag ändå har kokplattan framme – den åkte fram redan i går kväll när vi gjorde boeuf bourguignon (jag älskar att laga mat utomhus) passar jag på att koka buljong. Jag har börjat spara de där köttresterna som inte blir trevliga i grytor och skal från morötter, purjo och lök. De åker in i frysen. När jag har tillräckligt mycket kokar jag buljong.

Den här gången hittade jag även en påse med sparrisstjälkar. Från kryddlandet tog jag några blad libbsticka och salvia. Och så ett lagerblad och några vitpepparkorn. Jag har svårt för smaken på buljongtärningar och irriterar mig på innehållet. När den är buljongen har kokat färdigt, reducerats och svalnat häller jag den i istärningspåsar. Den enda som blir sur är komposten som nog gärna skulle ha velat ha grönsaksresterna.

3 kommentarer:

Anita sa...

Men oj, är det redan dags för talgoxen att komma på besök. Vilka fina kakor, jag skulle bli överlycklig om jag var en småfågel.

Så duktig du är som kokar egen buljong. Och vilket bra tips, att frysa de delar som man skär bort och sedan koka buljong när det finns tillräckligt mycket. Jag har funderat just på att göra egna tärningar att ha i istärningspåsar och nu ser jag att du gör just det. Men jag antar att den måste reducera rätt mycket innan man fryser den, annars blir det väl inte så mycket smak? Men oj så sugen jag blir på att testa. Ska börja samla grönsaksrester redan idag!

Ha en skön helg!

Kram Anita

Anita sa...

Hej igen Linda!

Du frågade om hur jag tagit min översta bild. Jag skrev svar hos mig men skrivet även hos dig så jag vet att du ser det. Så här skrev jag:

Den översta bilden tog jag genom fönstret i arbetsrummet. Där står en pelargon med röda blommor. Blommorna och de gröna bladen fick bli filter. Jag letade tills jag hittade ett par gluggar där jag kunde få lite skärpa på höstanemonerna. Jag använder ofta blommor eller blad i förgrunden för att få till ett mjukt filter i macrobilderna. Man får experimentera sig fram.

Jag kan tillägga att du ska ha det du använder som naturligt filter väldigt nära. Jag brukar säga att jag "kör in objektivet bland bladen". Testa, det är jättekul att leta sig fram och kan bli väldiga aha-upplevelser.

Kram Anita

Rost och rädisor sa...

Så imponerad jag blir av att du gör egna frökakor och egen buljong. Vilket bra sätt att ta vara på resterna!
Allt gott
/Anette